dimecres, 12 de desembre del 2012

Inserir mapes topogràfics de l'Institut Cartogràfic Català al GoogleEarth

Post actualitzat el 10 de febrer de 2014

Degut a que les webs es van modificant constantment tant pel que fa en la seva visualització com en la navegació, en aquesta actualització he substituït algunes captures per un link.

Bé, ja feia dies que tenia pendent de fer un annexe al Tutorial de com preparar les rutes amb el GoogleEarth.

Per preparar les meves rutes únicament faig servir el GoogleEarth: senzill, intuïtiu i gratuït. Què millor? A vegades em trobo amb la problemàtica de que no arribo a veure (o per la vegetació o pel desús) si els camins passen per un lloc o no. Abans el que feia era anar al web de l’Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC) i comparar-ho, però anar passant d’una pantalla a l’altra era un mètode una mica incòmode.

Remenant la web del ICC i posant en el cercador "Google Earth" vaig veure que hi havia un apartat força suggerent: Cartografia ICC a Google Earth

Un cop ho selecciones passes a un menú on et descriu fil per randa les passes que has de seguir per tal d’inserir en el GoogleEarth la rutina que et superposa els mapes de l’ICC. No ho descriuré tot aquí ja que allà està prou ben explicat –fins i tot jo ho he entès, que ja és molt–. Tot i que els “pantallassos” que et posa són de PC, si ets usuari de Mac no hi ha massa diferències.



Un cop seguides totes les passes en el menú lateral “Lugares” del GoogleEarth, se’t genera una nova capa (com si es tractés d’una ruta) que, per defecte, si no li canvies el nom és “Superposición de imágenes sin título”, i que et permet visualitzar-la o no segons si està seleccionada o no.



Si, tenint la capa seleccionada, li demanes informació (Editar – Obtener Información) et permet fer modificacions com ara el grau de transparència del mapa cartogràfic sobre la imatge fotogràfica, o modificar la superfície que vols que es visualitzi (són unes línies verdes que semblen de simulador de vol; seleccionant-les –centre, horitzontal i verticalment– pots ajustar-ho).


Llegiu detalladament les instruccions de la pàgina web de l'ICC i jugueu amb les diferents escales topogràfiques fins trobar la que més us interessi. Jo faig servir la 1:5000 o 1:10000 ja que donen mes detall.

Jo, aquesta opció de selecció de la capa topogràfica únicament la faig servir en moments puntuals ja que la visualització es una mica lenta.

7 comentaris:

  1. Ho trobo molt interessant.Bona troballa.

    ResponElimina
  2. Gràcies Totof!
    Com que no puc competir amb les teves magnífiques fotografies, m'he de dedicar a fer tutorials tecnològics...:-)

    ResponElimina
  3. Molt interesant Txaeska
    Ho he compartit al meu facebook i al fòrum de Mototurisme.cat que també ens és molt útil pels que anem amb dues rodes.....motoritzades :P

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies Steelman :) espero que us pugui ser útil

      Elimina
  4. Molt guapa la feina que fas Txaeska. Segueixo el teu blog de fa temps.

    Només comentar que jo, per "deformació professional", soc usuari de l'ICC. Crec que de fa no massa temps (potser ja algun any) amb la pestanya ".'Editor" de http://www.icc.cat/vissir3/ pots tb. dibuixar rutes i guardar-les directament amb format .gpx (i .klm tb).

    I tot el tema de comparar orto y topo és un "click" (pestanya "Veure i comparar", on tb tens lo de verue les ortofotos de distints anys).

    A més, pots jugar amb el zoom sense problema (amb la rodeta del ratolí) i tb et treu el perfil longitudinal de la ruta (un cop acabes el dibuix amb doble click, pitxant el botó de la dreta del ratolí"

    Tb. permet importar rutes amb .gpx sense problema.

    Igual em perdo quelcom, pq no soc massa usuari de Google Earth, però em sembla que potser la opció de l'ICC permet tenir accés a tota la informació més directament ¿?

    Salutacions cordials

    ResponElimina
    Respostes
    1. Bon dia Antoni,

      Primer de tot, moles gràcies pels teus comentaris, saber que hi ha qui et segueix t'anima a no perdre pistonada :)

      No dubtis que miraré aquesta possibilitat que dóna la web de l'Institut Cartogràfic de Catalunya, m'agrada escombrar cap a casa. Una de les coses que no m'agrada del GoogleEarth es que no em permet exportar l'arxiu a .gpx.

      A més, no hem d'oblidar que el GoogleEarth utilitza les imatges satèl·lit de l'ICC.

      Ja toca actualitzar una mica els tutorials.

      Salutacions i moltes gràcies de nou!

      Elimina
  5. Bon dia, Txaeska.

    M'alegro que t'hagi resultat interessant. A veure que t'assembla quan ho provis.

    Salutacions cordials i endavant amb el blog, que és molt útil i motivador.

    ResponElimina