dissabte, 20 d’octubre del 2012

Caviar?



No!, són els coixinets d’un pinyó lliure!! I n’hi ha 50!!! I d’un diàmetre d’uns 2 mm!!!

Com desmuntar el mecanisme intern d'un pinyó lliure:

Ja és la segona vegada que en desmunto un (no sé perquè, però no m’aguanten massa i això que es una peça mecànica molt estanca) i el greix que portava s’ha anat convertint en una pasta negra i densa que fa que les dues dents del nucli no s’obrin correctament provocant que, de tant en tant, en ruta, salti algun pinyó. Suposo que amb la calor es deu anar filtrant també el greix dels coixinets de l’eix cap a l’interior del nucli del pinyó lliure…

La primera vegada que m’hi vaig posar, i veient que semblava impossible de desmuntar, vaig buscar per internet un tutorial (aquí teniu dos links d’Armantes, que m’han servit de molt: link 1 i link 2).
Per desmuntar/muntar el pinyó lliure de la boixa és necessari una clau Allen del 9. Però abans de de desmuntar-lo l'afluixarem una mica per tal de poder desenroscar la tapa que conté el mecanisme intern.



Aquesta és, possiblement, la part més complexa, ja que necessitem una eina que ens agafi les dues osques i es permeti desenroscar-la.

 
A diferència del sistema que proposa Armantes, que és la de fer-ho a cops de tornavís, jo, a falta de tenir alguna eina pija que el pogués desenroscar, he fet una cutre-eina, al més pur estil mecànica cubana, que m’ha permès obrir-lo sense donar cops de destral. S’adjunta foto d’aquesta eina de precisió: un troç de clau Allen del diàmetre de la rosca interna, uns alicates –fixades amb cables perquè no s’obrin en fer força– i una clau anglesa per ajudar els alicates a fer el gir. Reconec que té poc glamour però no m’ha costat ni un duro.


ATENCIÓ: el sentit per desenroscar la tapeta és a l’invers, o sigui, en sentit a les agulles de rellotge.



Un cop obert el nucli, totes les peces tretes, netejades, tornades a engreixar i recolocades (per tornar a posar els coixinets a lloc, el millor sistema és engreixar-los en un potet i anar-los col·locant un a un amb un pinzell i paciència), tornem a col·locar el pinyó lliure a la boixa.



Així es com han quedat les peces després de la neteja:


Engreixada de les peces un cop muntades i col·locació del coixinets:

 
RECORDEU: que per tornar a enroscar la tapeta ho hem de fer a l’invers, o sigui, en sentit contrari a les agulles del rellotge.

En tornar-ho a recolocar tot al seu lloc, he aprofitat per netejar i engreixar els coixinets de l’eix (vigileu molt amb els coixinets nets: un cop me’n va caure un al terra del garatge i vaig estar més de tres quarts en trobar-lo a l’altra punta… són com la bola-loca, no paren). Tot i que aquests coixinets són més grans, també faig servir el mateix sistema del potet i, en comptes de pinzell, faig servir unes pinces.




Com ja vaig dir en el tutorial del canvi de pastilles de fre, no sóc mecànic, així que de ben segur i haurà moltes maneres i millor de fer-ho... gustosament, s'acceptaran consells.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada