dijous, 19 d’abril de 2012

Canvi de pastilles


Sempre que remeno alguna cosa de la bicicleta i no tinc massa clar com fer-ho, ho busco a internet. A vegades trobes molt bons tutorials i d’altres t’has d’espavilar una mica i agafar el “concepte”.

Aquest tutorial és per qui encara no s’ha atrevit a canviar les pastilles dels frens de disc hidràulics. Per qui hi tingui la mà trencada possiblement hi trobarà incorreccions, imprecisions, o que dic disbarats… o no… no sóc mecànic, però m’agrada conèixer el que porto entre les cames i faig com en Juan Palomo.

Tot i ser uns frens SLX de Shimano, aquest tutorial es pot aplicar perfectament a molts dels que hi ha al mercat (d’aquí allò d’agafar el “concepte”).
 

1. No cal dir-ho, però primer hem de treure la roda. Generalment no m’agrada treure la roda posterior si no és estrictament necessari, ja que el desviador del canvi podria quedar una mica desajustat (no és habitual, però algun cop m’ha passat).

2 i 3. Retirar el passador.

4. Retirar la llengüeta que manté les pastilles en tensió amb unes pinces. També ho pots fer amb un petit tornavís però per la foto queda millor així.
 

5. Retirar les dues pastilles. Si no estan massa deteriorades (a vegades la pastilla es mou una mica i provoca un desgast irregular) es pot agafar una llima de ferro fineta i rectificar-la, i així li podem allargar una mica més la vida útil.

6. Amb un drapet (jo li poso una mica d’alcohol) netegem la part interna, on hi ha els pistons hidràulics.

7. Aquesta és la part més delicada de l’operació. No és obligatòria, però ja posats, ho fem el millor possible: per tal de netejar bé el cos dels pistons (aquests han de sortir el màxim possible) necessitem quelcom que els freni (altrament podrien sortir i ja la tindrem liada; sé del que parlo). Jo faig servir una clau Allen i, apretant suaument la maneta de fre, faig que aquests vagin sortint. A vegades surt millor un o l’altre, i jugant amb la pressió de la clau Allen sobre un pistó o l’altre podrem aconseguir que surtin per igual. I tornem a passar el drap.

8. Amb els pistons ben nets, passem a lubricar-los una mica (per primer cop he fet servir lubricant a base de ceres, ja veurem què tal).
 

9. Un cop ben lubricats, hem de tornar a posar els pistons a lloc. Es pot fer “a lo bruto”, fent pressió, o suaument, és a dir, tornant a jugar amb la maneta de fre i, amb la mateixa Allen, fer pressió cap a dins.

10. Amb els pistons a lloc tornem a passar el drap, donat que no és bo que hi hagi restes de lubricant a prop de les pastilles.

11. Agafem les noves pastilles, els hi posem la llengüeta tensora, i com si fos un minisandwich, les col·loquem suaument a lloc.

12. Vigileu que el forat per on ha de passar el passador (valgui la redundància) estigui ben alineat amb el del fre.
 

13. Tornem a posar el passador (no és una ximpleria; un dia me’l vaig oblidar i, tot i fer una sortida de 50 Kms sense problemes, a l’endemà, en tornar a agafar la bici, a la primera apretada de frens va sortir tot disparat!) .

14. Tornem a doblegar l’extrem del passador perquè no se’ns escapi i ja tenim les pastilles col·locades!


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada