diumenge, 27 de maig del 2012

Montbrió - Pont del Diable - Túnel Aeroport de Reus - Montbrió



No, no; avui no hem agafat cap avió, ni és cap metàfora de la nostra velocitat punta. Després de tants dies de pujar i baixar muntanyes, ara tocava una mica de pla (així també és més fàcil recuperar la colla, que es va anar desenganxant per culpa de l’entrenament per a la Monegros). A més, ja feia temps que tenia ganes de fer una ruta circular Montbrió – Pont del Diable (passant per l'Aeroport de Reus).

Com que la zona de Tarragona no la conec massa, vaig buscar per internet rutes i, com qui prepara una escudella, vaig agafar una mica d’aquí, una mica d’allà, alguna cosa del meu receptari i ja tenim la ruta preparada. La veritat és que evitar el màxim possible l’asfalt és difícil: pel mig queda Reus amb totes les autovies (fetes i per fer), carreteres, vies de tren, vials… però es pot dir que ha quedat força decent. Una de les coses que m’ha sorprès més ha estat descobrir que hi ha un túnel que travessa transversalment la pista de l’Aeroport de Reus i hem aprofitat la tornada per passar-hi a veure que tal.

Per arribar i sortir del Pont del Diable hem hagut de creuar dues vegades el riu Francolí i, tot i que avui no baixava massa aigua, ens hem hagut de refrescar els peus i baixos de les bicis (si hagués estat en ple hivern otro gallo cantara).



Un cop feta la foto de rigor al pont, hem anat cap a l’aeroport en busca del túnel. Com que vas una bona estona just pel costat de la tanca de les pistes, hem vist alguns avions enlairant-se i aterrant. El túnel és realment molt ampli, llarg i fosc! (agafeu llanternes).


 

En el Wikiloc he posat aquesta ruta com a fàcil, perquè realment ho és (això sí, una mica llarga, uns 64 Kms), amb poc desnivell. La ruta publicada està corregida respecte de la que hem fet avui. Com diria l’Alfonso Guerra amb l’Estatut: ­“le he pasado el cepillo”; ja que per culpa d’un dels de la colla  que avui portava el turbo i no escoltava al tracker (es pot dir el pecat però no el pecador), hem fet algun quilòmetre de més; bé, exactament 4 extra-bonus que no calien.



També pots baixar-te el track a Wikiloc

dimecres, 23 de maig del 2012

Alumini vs. Acer

Ara que ha començat el bon temps, la canalla demana sortir en bici (normal, i qui no?). Ja fa dies que tragino les seves bicis amunt i avall i, tenint en compte lo petites que són, pesen molt (realment molt). Avui he decidit de mirar els pesos de les tres bicis: la meva -quadre d'alumini i de talla 19,5- i les dues de la canalla -de 16" i 14" i segons el catàleg, amb quadre d'acer- de la marca blava.

Tot i que, a plom, em semblava que la meva tenia un pes similar a la de 16", pensava que era per una qüestió de proporcions, i que la diferència de pes entre elles seria major. Però no! Tenint en compte la diferencia de mides, únicament hi ha 1,6 kg de diferència!! i de 2,2 kg amb la més petita!!!

Ara entenc perquè tinc l'esquena tant fotuda...

dissabte, 19 de maig del 2012

Montbrió - La Selva - Montbrió

Un mes després repetim ruta, amb la diferència que l’altre cop vàrem pujar al Puig d’en Cama empenyent força bici i avui ens ho hem estalviat i hem arribat fins a La Selva del Camp. Resumint, hem fet una versió light i rodadora (d'això el baix IBP que ha sortit).

Avui m’ha acompanyat el meu cosí Jojo (maratonià que per un dia s’ha dignat a agafar la bici) i, tot i que avui jo arrossegava la ressaca d’un costipat que no m’ha deixat sortir en tota la setmana (i que encara dura), el xic i un servidor hem a aguantat d’allò més bé. I diu que ara vol sortir més sovint. Això rai!

Passat l’Aleixar i poc abans d’arribar a Vilaplana, hem passat per sota del Pi de les Planes (jo sempre li havia dit Pi de Ferrando ¿?) catalogat com a Arbre Monumental de Catalunya amb una soca i copa força impressionants.




També pots baixar-te el track a Wikiloc

Per cert, el que més m’ha alegrat el dia ha estat, en arribar a casa, veure que la meva filla gran, que ahir li vàrem treure les rodetes de la bici i vàrem practicar poca estona, avui ja s’ha deixat anar tota sola!



diumenge, 13 de maig del 2012

Montbrió - Porrera - Montbrió (II)



Definitivament, la Marató dels Monegros ha quedat enrere. L’única seqüela que m’ha quedat és que cada vegada que veig un toll amb fang m’esgarrifo… el temps ho cura tot. Això espero.


Avui hem sortit únicament a gaudir del plaer d’anar en bici i dels paisatges que tenim per aquestes terres del Baix Camp i del Priorat (com el cas d’avui).


Hem repetit una ruta que ja havíem fet farà unes setmanes, així que no seré massa descriptiu. Volia evitar, però, un tram que tècnicament era una mica dur, per no haver d’empènyer bici. Així que vaig analitzar la ruta per buscar un camí alternatiu a la carretera que va del coll de la Teixeta fins a Porrera la TP-7401. Però la cosa estava difícil, i tampoc volíem fer molt de tomb. Vaig localitzar un caminet que permetia tallar una mica (realment molt poc) i que donava a l’esmentada carretera, però ha estat una mala tria. Pel GoogleEarth ja vaig veure que el tram ja devia fer temps que estava en desús perquè s’hi veia molta vegetació, però el que no sortia en el Google és que en el camí hi ha un tram amb uns ruscs d’apicultor (uns 20 aproximadament) a un costat i l’altra de la nostra ruta –us recordo que ara es primavera i allò estava ple d’abelles...– Davant la tessitura d’haver de fer mitja volta, hem decidit passar pel mig: mala idea. Hem baixat de la bicicleta i hem passat a poc a poc. Tot era un brunzit d’abelles. Amb calma i pols ferm ho hem creuat sense problemes, però el camí que seguia estava ple de flors, així que seguien havent-hi moltes. S’afegia el problema que amb les bicicletes movíem massa la vegetació, i algunes abelles s’han començat a posar nervioses. Una d’aquestes –una de ben grossa- ha començat a posar-se massa “carinyosa” amb mi, i en un moment que m’ha passat pels llavis: Zas! He sentit una fiblada en tot el llavi superior. M’ha fet mal, molt mal, però en aquell moment havíem de seguir com si res per no posar-les més nervioses, així que en un moment que les hem deixat enrere he pogut gaudir d’una sensació ben dolorosa en tot el morros! És com quan vas al dentista, t’anestesia la boca i comences a notar un formigueig per tota la boca, nas, llavis, galtes… exactament la mateixa sensació però amb dolor.


He començat a fer una pasteta de fang a base de pipí. Un dels de la colla ha comentat que allò del fang amb pipí era una llegenda urbana (posteriorment m’han confirmat que l’amoníac que porta realment va bé). Davant del dubte i de les poques ganes que tenia de posar-m’ho als morros, ho he deixat estar. En aquell moment m’ha semblat una bona idea.

A Porrera m’he posat un glaçó per intentar desinflar una mica el llavi, els del bar de la plaça m’han ofert AfterBite però el tub era sec. Està clar que no era el dia.

(Aquí us deixo el tram del que parlo –en blau–. Com es pot veure no t’estalvies gran cosa. La pròxima vegada segurament baixaré per la carretera).



De tornada, cap problema, el camí de pujada que va fins a l’antiga carretera N-420a (ara en desús) és molt bonic i avui l’hem fet tranquil·lament.

Dues hores després de la fiblada, quan ja era a casa, en mirar-me al mirall per veure que tal estaven els morritos-botox, he vist que el fibló seguia allà…


Per cert, i per arrodonir la jornada, avui hem dinat Sorropotún, un plat típic del Nord, concretament de Sant Vicente de la Barquera, que aquí en diem Patacu i al País Basc Marmitako.




També pots baixar-te el track des de Wikiloc

dijous, 10 de maig del 2012

Marató dels Monegros. El dia després.


Què he après en questa primera Marató dels Monegros en la que he participat:

1. Entrenar a base de distància i no de duresa. Rodar i rodar, cadència, cadència…. Nosaltres vàrem fer un pla d’entrenament força dur, molta pujada, baixades i molts canvis de ritme, possiblement no va ajudar massa, però no vaig arribar rendit i no he tingut agulletes. He comptat un total de 754 kms des que, ara farà dos mesos, vaig decidir apuntar-m’hi.

2. No portar més pes del necessari: no m’agrada portar Camelbak -em carrega massa l’espatlla- així que vaig decidir portar dos bidons dels grans. Amb els habituallaments que hi ha, amb un de gran o dos de petits és suficient. Tot depèn del que vulguis parar (tot i que vaig fer tres parades, crec que amb dues és suficient). Un factor important que pot fer variar molt el consum d’aigua es la calor que pugui fer i aquest cop em sembla que no n’ha fet massa.
Al no portar motxilla, em vaig gastar els duros en unes minialforjes per portar estris. No tornarà a passar. Coses de novell.

3. Si plou NO HI VAGIS

4. Si vas ben entrenat i amb ganes de fer una marca respectable, intenta posar-te ben col·locat a la sortida. Tot i que el xip compta de meta a meta, el follón de gent que hi ha a la sortida no comença a estirar-se fins que no portes uns 30 kms.

5. Et recomanen portar llanterna. En condicions normals es difícil utilitzar-la; jo no ho vaig haver de fer però per poquet… vaig veure arribar a molta gent passades les 9 del vespre.

6. Si l’organització no millora en futures edicions, per la recollida de dorsals intenta arribar amb temps, nosaltres vàrem arribar 2 hores abans i vàrem tardar 45 minuts en recollir-los. No és broma.

7. Atenció: si tardes massa en fer la marató, com nosaltres, corres el risc de quedar-te sense cervesa. A un ciclista no se’l pot deixar mai sense cervesa!

8. Jo em vaig gastar una pasta en deixar la bici en perfectes condicions (pinyons, cadena, plat, tija, pedals…). No és una prova tècnicament dura, però si tens problemes mecànics, com molts dels que vaig veure en cursa, has begut oli.

9. Parlant d’oli, i molt important, porta una ampolleta de lubricant, la necessitaràs.

10. Agafa la tovallola mes tronada que tinguis, nosaltres (per evitar les cues de la dutxa) ens vàrem haver de passar una aigua per treure la porqueria. La meva ha quedat com el Sant Sudari.




La meva Monegros en números:

Kms: 115
Temps: 6h 42m 25s 
Velocitat mitja: 19 km/h  
Posició: 2.842 (de 3.959 que varen arribar a meta)  
Calories consumides: 4.072  
Pedalades: 22.104  
Cadència mitja: 75 rpm  
Aigua: 2 litres aprox.  
Begudes isotòniques: 2  
Begudes energètiques: 1  
Barretes energètiques: 3  
Gel energètic: 1  
Plàtans: 1,5


diumenge, 6 de maig del 2012

Marató dels Monegros 2012


No sé massa com començar aquest post. Bé, suposo que des del principi:

Ara farà poc mes de dos mesos vaig decidir participar en la Marató dels Monegros. Vaig intentar enredar a tots els companys de bicicleta a apuntar-s’hi, però únicament ens hi vàrem inscriure tres.

Aquesta última setmana ha estat “horribilis”: el diumenge passat, a un dels companys li va reaparèixer una lesió al genoll que tenia des de feia temps i no ens ha pogut acompanyar (ànim Edu!); una circumstància familiar (que no ve al cas en aquest bloc) tampoc ha ajudat massa i, per animar una mica més la cosa, el dimarts vaig enganxar un virus d’aquells que la gent diu ­­“ara hi ha una passa”, que em va deixar com una coca, i mal alimentat (em vaig menjar el primer plat de pasta el divendres). Tot això ben remenat surt un combinat com per haver-me quedat a casa. Però ens agrada patir i al final vàrem carregar les bicis i cap a Sariñena!

Era absolutament conscient de que ni molt menys estava al 100%, i vaig decidir anar fent, veure què tal i ajustar-me segons veiés com anava la cosa. Portava tant de temps amb aquest tema que m’havia de treure aquella Marató del damunt (ja la volia fer fa un parell d’anys i els de la colla van preferir fer la Ruta del Císter).

El ritme cardíac ja va començar a pujar en veure, camí de Sariñena, que pràcticament tots els cotxes carregats de bicicletes! Quin goig! Ara no hi havia volta enrere. Un cop aparcada la furgoneta gentilesa d’Acastimar, dues hores abans de la sortida, vàrem anar a buscar els dorsals i vàrem fer 45 minuts de cua!! La pàgina web de l’organització avisava de no deixar-ho per l’últim moment; em sembla que dues hores abans no és l’últim moment… Els dorsals es repartien en taulells, numèricament de 300 en 300. Nosaltres fèiem cua al taulell del 2701 al 3000, i tinc la sensació que tots 300 estàvem allà mateix! Únicament hi havia una persona atenent. Suposo que haver-ne posat dues amb tant de voluntari que tenien no hagués estat massa difícil… és un comentari.



Faltava poc més d’una hora i tothom ja estava a la línia de sortida!! Més de 4500 ciclistes ocupen molt d’espai. No havia vist en ma vida tanta bicicleta junta. Es pot dir que va ser el dia de les cues, i això que en vàrem evitar moltes (la de les dutxes, la de les mànegues a pressió per netejar la bici –no és broma, el final de la cursa tenia traca final–, la de la carn,…).


Qui vulgui fer aquesta cursa i intentar fer un bon paper, que a la sortida es col·loqui en la millor posició que pugui, ja que intentar fer passar 4500 ciclistes per un caminet d’un parell de metres d’amplada, és com l’anunci del colesterol. I si hi ha un bon toll d’aigua (que amb tanta bicicleta no veus fins que no hi ets a sobre) i algú frena una mica, es produeix el bonic efecte acordió típic de les retencions.


Els 20 primers km estava en mode checking: vigilant pulsacions (un pel més altes de l’habitual), respiració, ritme, sensacions,… no era per tirar cohets. Fins als 40 vàrem anar fent, seguint a tothom.

A partir del km 40 ja vaig veure que patiria força. Seguia alt de pulsacions i baix d’ànims, sentint aquella veu interna: així no arribo, així no arribo… i així fins als 75 kms… La meva fita en òptimes condicions era fer-ho a un ritme de 20 km hora, o sigui, en unes 6 hores. Més o menys ho anàvem aconseguint, però perdíem massa temps en els habituallaments (calculo que en total vàrem perdre uns 18 minuts, encara que realment el cos ho demanava).

En l’habituallament del Km 75 em vaig prendre un gel d’aquests energètics, combinat amb una beguda tipus red-bull (no recordo la marca) i una mica de plàtan. Vaig recuperar les forces i els ànims (que tenia pel terra). A partir d’aquest moment únicament tenia ganes d’arribar. Al davant tenia una pujada de 150 metres que vaig fer amb certa facilitat, després una baixadeta, i quedava pel davant algun petit trencacames… el millor de tot encara havia d’arribar.



Cap al Km 105, de cop i volta, va començar a caure un bon aiguat (un amic meu em va dir: “si plou no hi vagis”), i en el Km 108 vàrem arribar a un camí (habitualment de pols molt fina) enfangat i absolutament impracticable. Vàrem perdre 25 minuts per fer 1,2 km… Al problema del fang s’havia d’afegir les herbes que s’entortolligàven, deixant desviadors i cadena inservibles.


L’últim tram fins a meta va ser per asfalt (quin descans). Tot i que encara no han sortit les classificacions (no és que em preocupi massa, ja que tinc la sensació que ens va avançar tothom) ens va sortir un temps de 6h 42m (ja ho corregiré un cop tingui les dades del xip).





Ha estat una bona experiència, d’aquelles que, un cop creuada la meta i tot i els patiments, ja penses en repetir, sempre que no plogui.

Per qui ha anat seguint una mica el Bloc no cal que doni massa explicacions referent al pla d’entrenaments que hem anat fent (he comptat 758 km en dos mesos, que no està malament). El que sí que em sembla que he après és quin tipus d’entrenament fer per aquest tipus de cursa: km, km, km… El que acostumem a fer és molta muntanya, amb molt canvi de desnivell i tècnic, en què la nostra posició en la bicicleta està constantment en moviment; ara pugem, ara baixem, ara forço, ara ens relaxem… Allà és molt diferent; estàs tota l’estona pedalant i pedalant sense parar i, al final, ja no saps com posar-te; et fa mal tot, l’espatlla, els canells, el cul (però no les cames!)

En la pàgina oficial d'Orbea podreu trobar algunes fotos i vídeo de la Marató,



També et pots baixar el Track des de Wikiloc

dilluns, 30 d’abril del 2012

Montbrió - Falset - Montbrió



Després de diluviar tot dissabte fins ben entrada la nit, semblava que avui la cosa estaria complicada per sortir en bici, però la predicció donava sol, així que aquest matí al pujar la persiana i veure que així era he pensat: avui l'han encertat, som-hi doncs!

Ja únicament queda una setmana per la Monegros i tocava sortida de suar la samarreta, i, si tot va bé, deixar la última pel dimarts per estirar una mica les cames.

Aquesta són els pobles pels que hem passat avui: Montbrió - Vilanova d'Escornalbou - Colldejou - Torre de Fontaubella - Falset - Mont-Roig - Montbrió

Després de la sortida de la setmana passada per Porrera, aquesta setmana hem repetit Priorat i ha tocat Falset. Ha estat força dura, ja que hem anat i tornat pels dos costats de la Mola de Colldejou; d'anada pel Coll Roig (558 mts) i de tornada pel Coll del Guix (629 mts). La foto de capçalera es de la Serra de Llaberia des de la Muntanya de les Soleies.

De Colldejou fins al Coll Roig es una bona pujada però es pot fer sense massa complicacions, exceptuant alguna petita rampa pedregosa que et pot arribar a fer posar el peu a terra (res greu). Aqui tenim una foto de l'imponent Mola de Colldejou des del GR-7.


La baixada cap a la Torre de Fontaubella a estat, com tota la ruta, plena de fang i un dels companys ha aprofitat una de les fonts de la Torre per treure's els excessos de fang de tota la zona dels desviadors (no es broma).



El tram de Torre de Fontaubella fins a Falset, per no repetir ruta d'anada i tornada, vaig buscar alternatives a Wikiloc, i tot i que la gran majoria ho feia pel mateix lloc, vaig trobar un senderó per la Muntanya de les Soleies (si hi han pocs que ho fan per aquí serà per alguna raó...), ha estat una mala tria ja que ho hem hagut de fer quasi tot arrossegant bici, massa tècnic pel nostre nivell (en el mapa ho teniu marcat en vermell).






La pujada cap al Coll del Guix es un tram que m'agrada molt, ja que, tot i ser força dur i amb unes bones rampes, es una pista molt ampla, amb una vegetació molt frondosa que s'enfila entre la Miranda i la Mola, espectacular! (si no vaig errat, avui era la tercera vegada que la feia). Un cop a dalt del Coll en hem fet una foto dels 3 que, si tot va bé (toquem fusta), anirem a la Monegros.





També us podeu baixar el Track des de Wikiloc

dijous, 26 d’abril del 2012

Colldejou L



Colldejou L es el nom que li tinc assignada a una ruta circular –Montbrió-Colldejou– que fem sovint entre setmana, bàsicament de manteniment (i també per que anem sempre justos de temps). La "L" es de Long. També tinc la Colldejou S (Short, of course). La diferència entre l'una i l'altra es que la "S" es únicament fins a Colldejou i la "L" pugem fins al Coll Roig, a les portes del Priorat. Surt una ruta de 35,6 Kms amb un desnivell acumulat de 620 mts.

La ruta no té cap tipus de dificultat, i calculo que un 75% es asfalt. Suposo que us preguntareu perquè us explico tot això? Doncs bàsicament es per comentar-vos que ahir vàrem superar la nostra millor marca en 8 minuts (i sense arribar "petats") i això vol dir que l'entrenament que estem fent per la Marató dels Monegros (únicament queden 9 dies) està donant els seus fruits.

També tinc La Roca S, L i Extended (pujada a l'Ermita de la Roca de Mont-Roig amb tornada per diferents llocs), la Fons i Fons II (d'uns 40 Kms i poc desnivell). Totes elles adaptades al poc temps que disposem entre setmana i que tenim molt ben apamades.


diumenge, 22 d’abril del 2012

Montbrió - Porrera - Montbrió



Avui finalment hem pogut fer la ruta que teníem pensada per la setmana passada: Porrera
(el poble que surt a la foto de capçalera és l'Argentera, amb el Castell d'Escornalbou en la muntanya de l'esquerra)

L’assitència ha estat escassa, la colla avui s’ha segregat en dos grups; la secció runner avui ha fet campana en bloc, han preferit pujar les muntanyes a peu, i nosaltres hem fet bici i caminada (per no dir: arrossegamenta de bici). No ha estat greu, i tampoc massa estona, però avui anàvem justos de temps i aquest petit detall ens ha retrassat una mica.

Des de Montbrió es una ruta de poc més de 50 Kms, amb un desnivell acumulat de 1.282 mts (El GPS m’indicava 1.234, Wikiloc 1.527 i Cicloide 1.880!, però el track passat pel rectificador d’alçades del Garmin Connect em dona exactament 1.282, o sigui que faré cas d’aquesta dada).


Des de Duesaigües hem pujat pel camí que passa per sota del pont del tren (Viaducte dels Masos) fins al GR-7, que recorre la falda de la Serra de Pradell i que ens deixa al Coll de la Teixeta. Es molt bonic fer aquest camí des de l’Argentera i no es tan dur com la variant que hem fet avui (tocava entrenar).


La primera sorpresa, un cop deixada la N-420 i agafant un camí cap a les Estellades (anàvem seguint un track de Barber amb alguna variant de collita pròpia), ha estat veure que el camí s’enfilava seguint la línia d’alta tensió: això pinta xungo (he pensat), i així ha estat.


De baixada, el camí es molt maco, amb molt bones vistes del Priorat, però pel meu gust, hi ha algun tram una mica massa tècnic (sóc molt dolent en el descens i aquests trams no els disfruto massa). Un cop hem creuat la T-740, en comptes de seguir pel senderó fins al poble, hem escurçat temps (no distància) per carretera fins a Porrera.


Havent creuat el poble, hem posat el Turbo. Sortint de Porrera agafem el GR-174, per la Vall de Cortiella. Es una ascensió molt constant i agradable. La baixada la fem entre el Parc eòlic del Collet dels Feixos i el del Mas de la Porta fins agafar un tram de l’antiga carretera a Riudecols que ens deixa a la N-420 en el Coll Negre.


Baixada ràpida fins a Duesaigües, d’allà a Riudecanyes i cap a Montbrió.



 També pots baixar-te el Track a Wikiloc






dijous, 19 d’abril del 2012

Canvi de pastilles


Sempre que remeno alguna cosa de la bicicleta i no tinc massa clar com fer-ho, ho busco a internet. A vegades trobes molt bons tutorials i d’altres t’has d’espavilar una mica i agafar el “concepte”.

Aquest tutorial és per qui encara no s’ha atrevit a canviar les pastilles dels frens de disc hidràulics. Per qui hi tingui la mà trencada possiblement hi trobarà incorreccions, imprecisions, o que dic disbarats… o no… no sóc mecànic, però m’agrada conèixer el que porto entre les cames i faig com en Juan Palomo.

Tot i ser uns frens SLX de Shimano, aquest tutorial es pot aplicar perfectament a molts dels que hi ha al mercat (d’aquí allò d’agafar el “concepte”).
 

1. No cal dir-ho, però primer hem de treure la roda. Generalment no m’agrada treure la roda posterior si no és estrictament necessari, ja que el desviador del canvi podria quedar una mica desajustat (no és habitual, però algun cop m’ha passat).

2 i 3. Retirar el passador.

4. Retirar la llengüeta que manté les pastilles en tensió amb unes pinces. També ho pots fer amb un petit tornavís però per la foto queda millor així.
 

5. Retirar les dues pastilles. Si no estan massa deteriorades (a vegades la pastilla es mou una mica i provoca un desgast irregular) es pot agafar una llima de ferro fineta i rectificar-la, i així li podem allargar una mica més la vida útil.

6. Amb un drapet (jo li poso una mica d’alcohol) netegem la part interna, on hi ha els pistons hidràulics.

7. Aquesta és la part més delicada de l’operació. No és obligatòria, però ja posats, ho fem el millor possible: per tal de netejar bé el cos dels pistons (aquests han de sortir el màxim possible) necessitem quelcom que els freni (altrament podrien sortir i ja la tindrem liada; sé del que parlo). Jo faig servir una clau Allen i, apretant suaument la maneta de fre, faig que aquests vagin sortint. A vegades surt millor un o l’altre, i jugant amb la pressió de la clau Allen sobre un pistó o l’altre podrem aconseguir que surtin per igual. I tornem a passar el drap.

8. Amb els pistons ben nets, passem a lubricar-los una mica (per primer cop he fet servir lubricant a base de ceres, ja veurem què tal).
 

9. Un cop ben lubricats, hem de tornar a posar els pistons a lloc. Es pot fer “a lo bruto”, fent pressió, o suaument, és a dir, tornant a jugar amb la maneta de fre i, amb la mateixa Allen, fer pressió cap a dins.

10. Amb els pistons a lloc tornem a passar el drap, donat que no és bo que hi hagi restes de lubricant a prop de les pastilles.

11. Agafem les noves pastilles, els hi posem la llengüeta tensora, i com si fos un minisandwich, les col·loquem suaument a lloc.

12. Vigileu que el forat per on ha de passar el passador (valgui la redundància) estigui ben alineat amb el del fre.
 

13. Tornem a posar el passador (no és una ximpleria; un dia me’l vaig oblidar i, tot i fer una sortida de 50 Kms sense problemes, a l’endemà, en tornar a agafar la bici, a la primera apretada de frens va sortir tot disparat!) .

14. Tornem a doblegar l’extrem del passador perquè no se’ns escapi i ja tenim les pastilles col·locades!